TWEESTRIJD TIJDENS MIJN EERSTE RAADSVERGADERING 5 JUNI 2014!

13-06-2014 19:14

De eerste reguliere raadsvergadering op 5 juni jl. is een feit en heb ik mogen ondervinden hoe het daadwerkelijk is in de raad. Het voor of tegen stemmen is een serieuze zaak en dit wil ik dan ook naar eer en geweten doen. Door voor te stemmen voor een motie Parkeerdruk op het Oud Kerkhof besef ik tegelijkertijd dat dit stemgedrag wel eens grote vragen kan oproepen bij de ondernemers in onze stad Sneek. U mag gerust weten dat ik geworsteld heb met de ingebrachte motie "parkeerdrukte op het Oud Kerkhof " van de ChristenUnie en het CDA  waar aan het college gevraagd wordt met een alternatief verkeersplan te komen dat recht doet aan de intenties (een autovrij plein) van de eerdere raad van de gemeente Sneek.

Het Oud Kerkhof is een  mooi plein in Sneek waaraan het Atrium staat. Hierin is de muziekschool gevestigd.   En ...dat betekent veel ouders die hun kroost brengen en halen of op hen wachten op het Oud Kerkhof, wel of niet op een parkeerplaats of al rondjes rijdend. De druk ligt vanaf 16.00 uur tot 22.00 uur. Heel begrijpelijk dat ouders hun kinderen willen brengen en halen, vooral als zij grote instrumenten bij zich hebben of als ze nog te jong zijn om zelfstandig naar de school te gaan en natuurlijk bij slecht weer. Voor wie op 5 juni de raadsvergadering heeft gevolgd, heeft kunnen ervaren dat de raad zeer verdeeld is. U mag gerust weten dat ik zelf een tweestrijd voerde. Aan de ene kant het belang van ondernemers die parkeerplaatsen willen in de stad en aan de andere kant de verkeersveiligheid en de bewoners die overlast ervaren van rondrijdend verkeer tot 's avonds 22.00 uur van de halende en brengende ouders.

De motie houdt in dat het college gevraagd wordt om in oktober 2014 met een alternatief verkeersplan te komen voor het Oud Kerkhof. En.. dat is precies de reden waarom ik deze motie kan steunen. Tegen stemmen houdt in dat er niets gedaan wordt aan het probleem. En dan blijf je het probleem houden. .

Mijn hoop is gevestigd op professionals die met een oplossing komen dat:

* recht geeft aan de wens van ouders om hun kroost zo veilig mogelijk op de plaats van bestemming te   kunnen brengen

* de overlast van de bewoners zo minimaal mogelijk is

* het belang van de ondernemers niet uit het oog wordt verloren.

 Dus ....nog even afwachten tot oktober 2014 waarmee het college komt.


Ik geef het college een kans om met een oplossing te komen!