WMO KANSEN VOOR DE GEMEENTE: MINDER REGELS EN BETERE COMMUNICATIE!!

09-03-2014 21:22

ARMOEDE, EENZAAMHEID, MANTELZORG en COMMUNICATIE zijn de thema's die de lokale raden van het WMO-platform aangereikt hebben om daarover afgelopen vrijdag met elkaar in gesprek te gaan. Men is verbaasd en betreurt het zeer dat in deze tijd - waar veel welvaart is - voedsel- en kledingbanken moeten bestaan omdat er gezinnen en anderen zijn die de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. De armoede wordt vooral betreurd daar waar ook kinderen opgroeien in armoedige omstandigheden en daardoor minder kansen hebben. Op www.leergeld.nl kunt u alles vinden over vergoedingen en activiteiten voor deze kinderen waardoor ze weer kansen krijgen. Armoede voor ouderen is vaak stille armoede en zij
zullen niet snel daarmee naar buiten komen.

De oplossing voor armoede is werk! Men vraagt zich af of de afschaffing van de brugwachters lonend is ten opzichte van de kosten die automatische bediening met zich meebrengt. En............men is het er over eens dat de MKB de banenmotor is van de economie.

Armoede kan ook leiden tot eenzaamheid. Er is bijvoorbeeld geen geld om deel te nemen aan de samenleving, waardoor mensen in een isolement raken. Wanneer is een mens eenzaam? Als hij/zij  het zelf aangeeft? En dat is mooi, want dan kan de omgeving erop in spelen en kunnen er faciliteiten worden aangeboden. Ook als iemand het niet aangeeft, is hij of zij afhankelijk van zijn omgeving of van hen die erop inspelen. Een kans voor de gemeente is beleid maken op eenzaamheid, contact zoeken met de wijkverenigingen en dorpsbelangen en dan plannen ontwikkelen. Het hoeft heus niet veel geld te kosten en de mensen moeten het zelf oppakken en het moet ingebakken worden..

Mantelzorgers zijn fantastische mensen die hulpbehoevende anderen meer dan 8 uur per week en langer dan 3 maanden helpen. Op www.menzis.nl   kunt u alles lezen over mantelzorgers, over vergoedingen, vervangende mantelzorg etc. En........hier kunt u al uw vragen stellen.

De overheveling van de WMO naar de gemeente biedt een kans om veel bureaucratische regels nu aan te pakken en daar waar het kan te schrappen. Dit bespaart tijd, geld en ergernis. Een burger die hulp nodig heeft, heeft veel vragen. De kortste klap is de gemeente bellen en direct op de juiste afdeling terecht komen. Mensen kunnen digitaal regelen maar niet iedereen heeft een computer. Er wordt sterk aangedrongen dat de mogelijkheid voor persoonlijk contact altijd mogelijk moet zijn.

De gemeente dient te allen tijde 2 mogelijkheden te bieden nl. persoonlijk contact en digitaal. En beslist in deze volgorde!!! Dus geen doorverbind trucs maar een rechtstreeks telefoonnummer met mensen aan de lijn die professioneel en opgeleid zijn voor deze zorg en welzijn functie..

Ouderen maken zich zorgen om hun toekomst. Dat de kinderen voor hen zorgen is geen vanzelfsprekendheid. Werknemers in de zorg maken zich zorgen om hun baan. Zij zijn bang om hun baan te verliezen en dan voor hun uitkering als vrijwilliger terug te komen in de zorg. Een Wajong jongere is bang zijn baan te verliezen en als hij/zij nog thuis woont ook bang is zijn uitkering te verliezen. We maken ons zorgen of de dagbesteding, dagopvang en taxivergoeding kunnen blijven bestaan. Iedereen is het erover eens dat deze erg belangrijk zijn en bijdragen aan het welzijn.


WERK, MINDER REGELS, BETERE COMMUNICATIE, DAARVOOR MAAK IK MIJ STERK!